Autóalkatrész

Ahogyan a technikai fejlődés napról napra újabb csodákat és remek mindennapi játékszereket kínál az embereknek, néha megdermedünk egy pillanatra, amikor egy napi szinten használt életkelléket részleteiben próbálunk megérteni. Mindannyian használjuk a mikrohullámú sütőt, az internetet vagy a mobiltelefonunkat, de a többség valójában nem sokat tud arról, hogyan is működik. Jó, hogy van, hasznos és korszerű – de mi van benne?

A civilizációs kultúra egyik legnagyobb találmánya a belső égésű motor, amely lehetővé tette, hogy a mai gépjárművek szállítsanak minket és holmijainkat. Bár a jogosítványhoz szükség van némi elméleti tudásra, azért azt mindenki pontosan tudja, hogy az autósok többsége alig tud valamit arról, ami a motorháztető alatt dolgozik. Sokan a töltőállomásokon kérnek segítséget még az olajszint ellenőrzéséhez is (remek többletbevételi lehetőséghez juttatva az élelmesebb kutasokat).

Az autója sok férfinak olyan, mint egy szerelem: kezdi egy régi, olcsó példánnyal, és hát a barátai talán nem is értik, mit szeret benne annyira, de maga mossa le, bütyköli vagy vásárol bele új üléshuzatot, tehát belakja. Később is a vágy tárgya gyakran egy gyorsabb, pirosabb vagy csak szebb kocsi. A külső sokat számít, de a jármű lelke az, ami benne dolgozik: mindenki megfordul egy bitang motorral feltuningolt Trabant hangjára.

Az autóalkatrészek mozgatják az autókat, így az embereket és az árukat is, úgyhogy a gazdaságunk, a megismert társadalmi életünk néhány furcsa alakú, a sokaság előtt rejtve maradt eszközökön múlik. Érdekes belegondolni, nemde? Nem árt hát megismerni őket és lehetőség szerint jó minőségű, megfelelő alkatrésszel biztosítani a jármű működését.

Egy autó sosem volt egyszerű szerkezet, és hiába indult meg a futószalagos tömeggyártás a híres Ford T modellel, az autóalkatrészeket továbbra is különös precizitással, a gyártó tervdokumentációi alapján kell elkészíteni. A különböző alkatrészek kopása természetes folyamat, de előfordulnak gyári hibás alkatrészek is, valamint a balesetek során megsérült elemeket is cserélni kell. Éppen ezért mindig sokkal több autóalkatrész lesz elérhető, mint amennyi összeszerelt autó van.

A gépjárművek ára meglehetősen borsos: talán nincs is másik iparág, amely ennyit költene reklámozásra, arculatépítésre, a termékbe fektetett energia (a mérnökök munkája, a tervezési és gyártási folyamatok) is rendkívül sokba kerülnek. Jóllehet egyetlen jármű előállítása valóban töredéke az autószalonban ajánlott árhoz képest, a járulékos költségek nagyok. Egy jól megtervezett autóelem legyártása sokkal egyszerűbb folyamat, mint maga a tervezés, tehát az elméleti megalkotása. Az alkatrészek sem olcsók hát, viszont a jóval drágább jármű működéséhez szükség lehet javításukra, cseréjükre, így nincs mit tenni. A legjobb, ha óvjuk az autóalkatrészeket, meghibásodásuk esetén pedig biztonságos helyről szerezzük be a pótlást.

Az alkatrészeket azonban a leggyakrabban nem is maga az autógyár állítja elő, hanem olyan, erre az ágra szakosodott cégek, amelyek képesek a megfelelő minőségű és gyorsaságú gyártásra és a szállításra. A beszállítók olykor több különböző autómárkának is eladják ugyanazokat az elemeket, hiszen vannak minden autóban ugyanolyan, elengedhetetlen darabok, de van, hogy egyes gyártók kisebb-nagyobb módosításokat kérnek némelyik modelljükhöz. Értelemszerű, hogy az utóbbi elem drágább is lesz, hiszen sokkal kevesebb autóban található meg, így kevesebbet kellett belőle gyártani, tehát kevésbé gazdaságos az előállítása. A luxusautók minden alkatrésze méregdrága, de az olcsó népautók lestrapált járgányaiból kiszuperált autóalkatrészeit bármelyik bontóban, meglehetősen olcsón megkaparinthatjuk.

Akinek fontos az ár, azért néhány más dolgot se hagyjon figyelmen kívül. Egyrészt bár a gyári alkatrész sokkal drágább lehet, mint egy pótalkatrészek gyártására szakosodott utángyártó cég terméke, de utóbbi gyakran nem éri el az eredeti eszköz minőségét és élettartamát sem. Egy főelem bár drága, a meghibásodása a kocsi elértéktelenedéséhez vezethet, így a spórolás nem mindig kifizetődő, jó ötlet tehát szakemberek véleményét is kikérni vagy tapasztalt bontóshoz fordulni.

Az autóbontókból történő vásárlás lényegesen olcsóbb, és itt sem adnak el nem működő, hasztalan alkatrészeket. A bontós vásárlásnál akár a legmagasabb minőséggel is találkozhatunk: egy totálkáros balesetet szenvedett jármű némelyik alkatrésze nemcsak sértetlen, de gyakorlatilag teljesen újszerű is lehet. Más is szól az ilyen vásárlás mellett: néhány régebbi járműtípus gyártásának megszűnése után azonnal vagy szépen lassan a pótalkatrészek gyártása is leáll. Ilyenkor nincsen más lehetőség, mint roncsokból megszerezni a szükséges elemet.

A külvárosi vagy más nehezen megközelíthető bontó a múlté már: az internet lehetőséget ad arra is, hogy akár otthonról kiválasszuk a szükséges autóalkatrészeket. Előfordulhat, hogy az autónk főelemi sérülése miatt gyakorlatilag a teljes jármű aktuális áránál is több lenne egy vadonatúj alkatrész, ekkor is a bontó a megoldás.

autobonto-debrecen.hu